Podróż na „Granice Magii”

Podróż na „Granice Magii”

Znamy już motyw tegorocznych Dni Fantastyki! Nasz temat przewodni to GRANICE MAGII, a więc czary, zaklęcia, uroki, rytuały, demony i mistyka.

Magia w fantastyce staje się siłą sprawczą, narzędziem człowieka do przekraczania barier narzuconych przez prawa przyrody i społeczeństwa. Czary wypełniają luki w naszym poznaniu świata, czyli wszędzie gdzie występuje przypadek, wypadek, nadzieja, strach, coś co nie podlega kontroli racjonalnych metod. Czyniący czary wierzy we wpływ swoich działań na bieg wydarzeń i istoty duchowe. Nawet jak nie odniesie pożądanego skutku to tłumaczy się to napotkaniem kogoś o większej mocy. Wiele ma to wspólnego z religia, w której wszystko zależy również od „siły wyższej”, a na rzeczywistość wpływamy poprzez modlitwę.

W sposób szczególny przyjrzymy się też wybranym wątkom:

• POSTACIE CZYNIĄCE MAGIĘ – czarownice, polowanie na czarownice, alchemicy, szamani, czarownicy, magowie, duchy, demony, anioły
• REALIZM MAGICZNY – magiczne miejsca, wszędzie gdzie dzieją się magiczne rzeczy, a bohaterowie zdają się nie kwestionować braku logiki wydarzeń
• MITY/LEGENDY/BAŚNIE – mityczne postacie, legendy ale też magia i religia, to co mają wspólne – świat pozaziemski czy personifikacja sił nadprzyrodzonych (dziny, demony).Twórczość Ericha Von Danikena – motyw kosmitów odwiedzających wiele planet by zaszczepić na nich swoją rasę, ale też Franka Herberta – np. Diuna, która pokazuje, że mistyka i rytuały nie giną z rozwojem technologicznym, tylko modyfikują i dają nowe możliwość manipulacji. Pokażemy religie, których zaczątki wywodzą się z fantastyki: Jedi (jedeizm), czy Scjentologię, której założyciel to bardzo płodny pisarz SF Lafayette Hubbard.
• SŁOWIANIE/FOLKLOR – magia często jest utożsamiana z zabobonem i folklorem. Wiara w czary występuje w większości systemów wierzeń ludowych.

• MAGICZNA PRZYRODA – magia jako przekraczanie barier przyrody, sił natury, naukowcy poszukujących nowych gatunków stworzeń, kryptozoologia (ślady stóp diabła w Japonii, Yeti) i świat roślin, trucizny, uroki, zioła.